Mar 25, 2010

Perlakuan kita terhadap ia


Salam warahmatullah

Miftah Al Bab sangat teruja bila membaca teks ucapan atau khutbah oleh Sayed Abul A'la AlMaududi dalam buku Dasar-Dasar Islam

Di antaranya adalah perlakuan kita terhadap makhluk Allah yang bernama Al-Qur'an

Mula-mula miftah takut-takut juga nak belek buku ni, sebab tajuk ia nampak macam dahsyat. Baca tajuk je dah takut. hehe.
Tapi sungguh, bila mula belek muka surat satu persatu, ternyata sangkaan miftah meleset sama sekali.

Ayat-ayatnya disusun sangat teratur, membuatkan miftah selalu berasa insaf dan always nak bertaubat kepada Yang Maha Pengampun. Sungguh, ia berjaya membuatkan hati Miftah rasa terketuk, macam kena cucuk dan menusuk jiwa dan raga


==================


Perlakuan Kita terhadap Al-Qur'an

Saudara-saudara sesama Muslim!

Umat Islam adalah satu-satunya umat yang paling beruntung di dunia sekarang ini kerana mereka memiliki wahyu Allah yang terpelihara dalam keadaan utuh dalam bentuknya yang asli, bebas dari kekotoran campur tangan manusia.

Setiap kata-kata yang ada di dalamnya masih persis sama dengan ketika ia diturunkan kepada Rasulullah S.A.W. Namun, umat Islam ini juga adalah orang-orang yang paling malang di dunia ini, kerana walaupun mereka memiliki wahyu Allah, tetapi mereka tidak memperoleh berkat dan manfaat daripada wahyu tersebut, yang sebenarnya tidak terhitung banyaknya itu.

Al-Qur'an itu diturunkan Allah kepada mereka agar mereka membacanya, memahami isinya dan berbuat menurut petunjuknya. Dan dengan pertolongan Kitab ini, mereka disuruh menegakkan pemerintahan di muka bumi Allah ini yang berfungsi sesuai dengan hukum Allah

AL-Qur'an datang untuk memberikan mereka kebesaran dan kekuasaan. Ia datang untuk menjadikan mereka sebagai Wakil Allah yang sejati di bumi ini. Dan sejarah telah membuktikan bahawa bila mana mereka(umat Islam) berbuat menurut petunjuk-petunjuk yang terkandung di dalam Kitab ini, maka Kitab ini akan memperlihatkan kemampuannya untuk menjadikan mereka imam dan pemimpin dunia.

Tetapi sekarang, kegunaan Al-Qur'an bagi mereka hanyalah untuk disimpan di rumah untuk mengusir jin-jin dan hantu-hantu
Mereka menuliskan ayat-ayat Al-Qur'an pada lembaran-lembaran kertas lalu menggantungkannya di leher mereka, atau mencelupkannya ke dalam air dan kemudian meminum airnya,
Dan mereka membaca Al-Qur'an tanpa memahami ertinya, namun mereka mengharapkan untuk memperoleh sesuatu berkat daripadanya.

Mereka tidak lagi mencari petunjuk daripadanya untuk mengatur masalah-masalah kehidupan mereka.
Mereka tidak lagi menjadikan Al-Qur'an sebagai pertimbangan untuk mengetahui apa yang harus mereka percayai, apa sahaja, yang harus mereka kerjakan, dan bagaimana mereka harus melakukan transaksi-transaksi.

Mereka menjauhi Al-Qur'an dalam menentukan hukum-hukum apa yang harus mereka ikuti dalam mengikat tali persahabatan dan membuat permusuhan, hak-hak apa yang dimiliki sesama manusia atas diri mereka dan juga hak-hak mereka sendiri atas sesama manusia.

Mereka menjauhi Al-Qur'an dalam menentukan apa yang benar dan apa yang salah, siapa yang harus dipatuhi perintahnya dan siapa pula yang harus ditentang perintahnya, dengan siapa mereka harus memelihara hubungan dan dengan siapa tidak, siapa teman mereka dan siapa musuh mereka, di mana letak kehormatan, kesejahteraan dan keberuntungan mereka, di mana letak kehinaan, kegagalan dan kerugian mereka.

Kaum Muslimin tidak lagi memeriksa masalah-masalah ini dengan Al-Qur'an. Mereka sekarang meminta petunjuk masalah-masalah tersebut kepada orang-orang kafir, orang-orang musyrik, orang-orang yang sesat dan hanya mementingkan diri sendiri kepada suara-suara iblis yang ada di dalam diri mereka sendiri dan mereka mengikuti apa sahaja yang dikatakan oleh unsur-unsur tersebut.

Kerana itu, mereka ditimpa bencana yang pasti akan datang, menimpa sesiapa sahaja yang melupakan Allah dan yang mengikuti petunjuk selain dari petunjukNya. Bencana itu menimpa mereka sekarang di India, China, Palestin, Syria, Algeria, Maghribi dan di negeri-negeri lainnya.

Akan halnya, Al-Qur'an sendiri, ia adalah sumber kebaikan yang paling besar. Al-Qur'an mampu memberikan anda manfaat apa pun yang anda inginkan dan sebanyak apa pun yang anda mahu.

Kalau dari Al-Qur'an yang anda cari hanya manfaat yang kecil dan remeh seperti mengusir jin dan hatu-hantu, ubat untuk orang sakit dan demam, kemenangan hanya dalam pengadilan dan kejayaan dalam mencari kerja, maka yang anda peroleh memang, hanya hal-hal kecil itu sahaja.

Bila yang anda cari hanya kekuasaan di atas dunia dan penguasaan alam semesta, maka anda juga akan memperolehnya. Dan kalau anda menginginkan untuk mencapai puncak kebesaran rohani, Al-Qur'an juga akan membawa anda ke sana. Ini hanyalah soal kemampuan anda untuk mengambil manfaat daripadanya.

Al-Qur'an adalah bagaikan lautan yang anda hanya mengambil dua titis air daripadanya, padahal sebenarnya ia mampu memberikan air sebanyaj lautan itu sendiri.


Saudara-saudara!

Apa yang diperbuat saudara-saudara kita sesama muslim terhadap Kitab-kitab suci Allah adalah sangat bodoh dan patut ditertawakan. Seandainya mereka(saudara-saudara kita sesama muslim) melihat orang lain berbuat seperti itu terhadap sesuatu yang lain, pasti mereka akan mentertawakannya dan menganggapnya sebagai orang gila.

Sekiranya ada orang yang menerima preskripsi dari seorang doktor, lalu preskripsi itu dibungkusnya dalam kain dan digantungkannya di lehernya atau dicelupkannya ke dalam air dan air itu diminumnya, apa yang anda akan katakan? Tidakkah anda akan mentertawakan dan mengatakan orang itu sebagai orang yang bodoh?

Lihatlah sekarang ini di depan mata anda. Semua perbuatan seperti ini sedang dilakukan terhadap preskripsi yang paling berkesan dan tidak ternilai harganya, yang ditulis oleh Doktor yang Paling Besar dari semua doktor, yang dimaksudkan untuk menyembuhkan semua penyakit anda.

Namun tidak ada seorang pun yang tertawa melihat perbuatan ini! Tidak ada seorang pun yang mencuba mengerti bahawa preskripsi bukanlah untuk digantungkan di leher atau dicelupkan ke dalam air lalu diminum, tetapi menggunakan ubat dengan cara-cara seperti yang ditunjukkan dalam preskripsi itu.

========================

0 comments: