Jul 18, 2009

dulu dan kini...


Dalam lipatan sirah lampau

Al-razi ilmuwan agung

Al-khawarizmi cendiakawan ulung

Al-farabi pemikir termulia

Al-biruni perentas cakerawala

Tauhid tersenyum di celah gedung ilmu

Akhlak mengiring di kilat tajam minda

islam bangga menakluk buana


Seimbas terpijak realiti kini

Dan teja mendung mengarak zaman

islam tersungkur meramas bumi

Ibarat buih di tengah lautan

Memerlukan petala menempuh gelora


Lemah amatkah kita

Hingga terkubur dibayangi barat?

Daif amatkah kita

Hingga pertiwi disuburi kulat?


Celikkan matamu putera harapan bangsa

Insafkan dirimu puteri tiang negara

Bunuhlah fantasi yang menghiasi diri

Pasakkan iman pembenteng diri

Burulah ilmu wadah nurani

Agar islam megah kembali !




p/s : sajak ini sy x ingat sape penulisnya..tp,hayatilah dan same2 kita menjadi titik2 yang menyumbang kepada kebangkitan agama Allah ini.



~ selamat bermujahadah ~

Jul 15, 2009

ish..susahnya nk hilangkan kotoran ni!!!





Assalamualaikum sume..

Hurm, semalam sy basuh beg galas yang biasa sy bawa ke universiti.

Sebab ape sy basuh beg sy ? mesti sebab kotor kan?

Ye! Tepat sekali..

Haa..sy pon sediakan lah brg2 yg diperlukan untuk bersihkan beg sy ni.

Saya amik sabun,amik berus,baldi n air.saya jiruskan air kat beg.saya letak sabun.setelah itu,saya berus beg tu dgn sungguh2.saya sental lagi.lagi dan lagi.ish,susah sungguh nk hilangkan kotoran degil ni!!saya tambahkan lagi sabun.saya sental lagi.letih tangan kanan,saya sental lagi ngan tgn kiri..bersungguhkan saya?!

Hehe...akhirnya...lihat..bercahaya gitu..


sekadar gambar hiasan.ini bkn beg sy.beg sy sdg dijemur : )



sebab ape sy basuh beg saya ni?

Sbb sy nk beg saya bersih.

Nk beg saya nmpak cantik.sedaaaap mata memandang.

Tibe2...saya terfikir..ya Allah..!!!

Betapa bersungguhnya saya nk bersihkan beg tu!

Bersungguh nk hilangkan kotoran degil yg melekat kat beg tu.


Macam mana dgn kotoran degil yg ade kat hati ni?

Adakah saya bersungguh mcm tu? Ya Allah..terima kasih krn menegur sy dgn teguran ini.!

Sudah pasti kotoran degil pada hati x mudah nk dihilangkan bukan?

Sudah pasti sekali sental tak mungkin dapat menghilangkan kotoran tu kn.

Kotoran yang melekat pada beg pon memerlukan sentalan yg berkali2,inikn pula kotoran pada hati.kotoran pada beg kita nmpak. kotoran pada hati?

X nampakkan? kotoran yg kita nmpak blhla kita sental smpai bersih dan stop lh bila dh bersih.tp,kotoran kat hati,yg kita x nmpak.dah bersih ke blom hati ni? cam mane?

Hurm...kita kena bersihkan secara berterusan la kan..kene betul2 mujahadah ni !!!



Bhn2 untuk hilangkan kotoran pada hati juga x se simple brg2 yg kita gune untuk hilangkan kotoran pada beg kan?kalau brg2 nk bersihkan kotoran kita gune sabun,berus,dan air, cam mane plak ngan hati ?

Adakah dgn menjirus air,letak sikit sabun,dapat hilangkan kotoran pada hati?

Owh..tidak sama sekali!!!anda mempunyai pandangan yang sama dgn saya bkn?

Bagus..

so,mcm mana kita nk bersihkan,nk hilangkan kotoran yg ade pada hati ya?

Hurm..ia bukan mudah..tp x mustahil kan..

sblm kita nk hilangkan kotoran tu..kita kena kenal pasti dulu dri mane dtgnya kotoran yg melekat dkt hati kita.kotoran tu biasanya terhasil apabila kita tunduk pada hawa nafsu kita.lalai dgn hiburan.senang ckp, melakukan apa yg Allah larang n tinggalkan ape yg Allah suruh..

rasulullah bersabda:

" fitnah ( cubaan) akan dibentangkan kpd manusia spt tikar.satu demi satu.mana2 hati yang dipengaruhinya tercatitlah di hati itu satu titik hitam. mana2 hati yang mengingkarinya tercatitlah pada hati itu satu titik putih,hinggalah hati itu menjadi salah satu dari 2 jenis hati.sama ada putih spt batu putih yang tidak dicacatkan oleh sebarang fitnah atau menjadi hati yang hitam pekat, tidak mengenal maaruf dan mengingkari sbrg kemungkaran. "

(hadith riwayat Muslim drpd Hudhaifah Ibn Yaman)


kita kena tinggalkan ape yg Allah larang,buat ape yang Allah suruh.jgn tunduk pada syaitan yang sentiasa mengintai kita dlm urat2 diri kita.Tingkatkan amal padaNya.

ckp senang,bila nk buat susah skit kan?

X pe..kita usaha..Allah sentiasa bersama dgn org2 yang berusaha memperbaiki amalannya.


Firman Allah :


”sesungguhnya Allah beserta dengan orang-orang yang bertakwa dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.”

(an-Nahl: 128)


Selain tu,ade lagi x care nk bersihkan hati?nk sucikan hati?

Saya nk kongsi satu nasyid.tajuknya tombo hati..by opick.

Tombo hati = ubat hati..


Liriknya:

Ubat hati ada lima perkaranya
Yang pertama baca Quran dan maknanya
Yang kedua sholat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat perbanyaklah berpuasa
Yang kelima dzikir malam perpanjanglah


video


Silalah tgk, dgr serta hayati liriknya ya.mula2 tu bhs jawa kot kalau sy x silap.pastu ade dia nyanyi dlm bhs melayu



~selamat menyucikan hati n selamat bermujahadah semua!!!~



p/s : Semoga yang menulis ini juga turut terus mujahadah. doakan : )


Jul 14, 2009

Rama-Rama





Ku lihat rama-rama

Menggambarkan kesucian hati hamba yang beriman

Tenang dalam diamnya, khusyuk dalam zikirnya, dalam pemikirannya

Lebih jelas daripada orang yang banyak berbicara, jauh dari sia-sia

Diselaputi kecantikan yang cemerlang, mempamerkan kehebatan yang gemilang

Memukau mata yang memandang

Indahnya disinari cahaya terang



Seringkali ia terbang, meneruskan perjalanan yang masih panjang

Tidak berputus asa mencari keredhaan di bumi Tuhan

Terkadang ia berehat, tapi hanya untuk seketika

Tidak sesekali jiwanya kendur, lemah atau lalai oleh sebab kerehatannya

Lalu khazanah iman yang tersembunyi dalam diri menggerakkannya

Aku mesti terbang!

Dengan secepatnya ia kembali melangkah



Namun selalu saja bisikan jahat mendekatinya

Mahu ia gagal dalam meneruskan misinya yang mulia

Menarik perhatiannya pada kilauan permukaan air yang berombak tatkala terkena sinaran mentari

Menggamit supaya ia datang dekat

Melayan idaman nafsu yang terpikat oleh keindahan

Awas, Itulah umpan!

Ia mungkin dibaham sang ikan ketika menikmati keseronokkan yang mengasyikkan

Atau kepaknya mungkin basah terkena percikan air yang akan menyukarkan pergerakannya

Mahupun begitu, iman yang segar takkan mudah tertipu

Dapat mengenalpasti itulah kepalsuan yang dibuat-buat

Membangkitkannya dari lena yang berterusan



Dibiasakan dirinya terbang tinggi, baginya itulah satu kemuliaan

Untuk mendidik diri mengejar cita-cita yang besar

Memandang jauh ke hadapan bergerak maju penuh berwawasan

Bencinya pada kerendahan, nilai-nilai keduniaan

Yang pastinya tidak dipandang oleh Tuhan



*dipetik dari buku Ar-Raqaiq


Jul 12, 2009

jom pilih!



bismillahirrahmanirrahim...

soifi ( summer) adalah satu fatrah yang di nanti-nantikan oleh kami ( pelajar2 mesir ) khususnya. Ini kerana,pada waktu ini bermulalah cuti summer kami selama lebih kurang 3 bulan. sudah pasti ramai di klgn kami x melepaskan peluang untuk pulang ke Malaysia setelah lbh kurang setahun berpisah dengan keluarga tercinta...namun,ada juga di klgn kami yg memilih untuk tinggal di mesir spjg musim soifi ini untuk mengutip permata2 berharga yang ade di bumi anbiya' ini.

keberadaan saya di malaysia pada cuti kali ini sekali lagi memberikan saya kesempatan untuk melihat realiti keadaan remaja2 di malaysia.remaja2 yang pada suatu masa nnti akn mnjadi pemimpin umat.sedih.begitu banyak berita2 yang tidak enak dipaparkan di media massa.di media elektronik pula khususnya,begitu banyak hiburan dihidangkan kepada masyarakat.

sungguh,saya merasakan bhw tempoh yg bakal sy hadapi di bumi Malaysia ini merupakan satu tempoh yang penuh dengan mehnah ( ujian). saya terkedu..mampukah saya bertahan dgn perkara2 jahiliyyah yg begitu banyak di sekeliling?

masakan tidak, jika kita lihat di stesen2 tv, begitu banyak hiburan yang melalaikan ditayangkan.masing2 berusaha untuk menyajikan rancangan2 yang menarik untuk memenuhi selera penonton..berbagai-bagai rancangan baru di tayangkan baik dari segi drama mahupun rancangan2 yg berbentuk realiti bagi mencungkil bakat2 baru untuk memeriahkan lagi bidang seni.rancangan2 realiti ini bukan shj berusaha mencari bakat2 baru dri klgn remaja ttpi juga dri klgn kanak2. apa sudah jadi?


rasulullah bersabda:

" fitnah ( cubaan) akan dibentangkan kpd manusia spt tikar.satu demi satu.mana2 hati yang dipengaruhinya tercatitlah di hati itu satu titik hitam. mana2 hati yang mengingkarinya tercatitlah pada hati itu satu titik putih,hinggalah hati itu menjadi salah satu dari 2 jenis hati.sama ada putih spt batu putih yang tidak dicacatkan oleh sebarang fitnah atau menjadi hati yang hitam pekat, tidak mengenal maaruf dan mengingkari sbrg kemungkaran. "

(hadith riwayat Muslim drpd Hudhaifah Ibn Yaman)

drpd hadith, rasulullah telah memberi isyarat kepada kita bhwa fitnah iaitu cubaan akn dihadapi oleh manusia setiap masa dan ketika.cubaan dan dugaan yang dpt kita tafsirkan pada masa kini ialah keadaan di sekeliling kita yang penuh dgn pelbagai hiburan.hiburan yang mana sesetengah dari kita beranggapan, dapat memberi kegembiraan, kepuasan hati, menenangkan jiwa dan memberi keseronokan pd diri.alangkah ruginya kita sekiranya kita masih lagi mempunyai anggapan begitu..

saya menyeru kpd diri saya sendiri dan juga pembaca2 semua...
sedarlah!
hiburan itu sebenarnya adalah satu bentuk cubaan,satu ujian untuk kita.satu ujian untuk menguji kita sama ada masih tetapkah lagi arah tuju pelayaran kita,atau adakah kita telah hanyut di bwa arus ? sekiranya kompas penunjuk arah kita masih lagi al-Quran,kalam Allah,insyaAllah,kita akan selamat dlm pelayaran kita.

dalam mengharungi ujian di dunia ciptaan yang Maha Kuasa ini,manusia terbahagi kpd 3 golongan:

  1. golongan yang dpt ditewaskan oleh hawa nafsu mereka.golongan ini tunduk pada perkara2 duniawi,dan terus kekal dlm hal-hal keduniaan.inilah golongan org2 kafir,dan org2 yang menuruti cara mereka,iaitu org2 yg melupakan Allah,lantas Allah melupakan mereka.

allah menyifatkan golongan ini di dalam kitabNya:

" maka pernahkah kamu melihat orang-orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutup atas penglihatannya.Maka siapakah yang akan memberi petunjuk setelah Allah membiarkannya sesat.Maka mengapa kamu tidak mengambil pengajaran."

(al-jaatsiyah:23)

2. golongan yang berjihad melawan dirinya,bertarung memerangi hawa nafsu.Kadangkala mereka kalah.Apabila mereka tersalah,mereka bertaubat,apabila melakukan dosa,mereka memohon keampunan drpd Allah.

firman Allah:

"dan ( juga ) orang- orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri,mereka akan ingat Allah,lalu memohon ampun terhadap dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dr allah dan mereka tidak meneruskan perbuatan keji itu sedang mereka tidak mengetahui"

(Ali-imran: 135)

3.golongan ma'sum spt para Rasul dan para Nabi


mana satu pilihan anda? golongan pertama atau kedua?
anda menentukannya..
tepuk dada tanya iman!

Jul 10, 2009

kecil atau besar?

lumrah manusia, sentiasa sibuk.
jika tidak disibukkan dengan benda2 yang besar,
dia akan tidak senang duduk,sentiasa cuba menyibukkan dirinya,
walaupun dengan benda2 yang kecil.

Dia mengajar aku supaya mengejar benda yang besar,
agar aku tidak terlalu sibuk dengan benda remeh-temeh.

dia mengajar aku supaya terbang tinggi,
supaya aku tidak terbiasa terbang rendah.
terlalu fokus pada benda remeh?kita akan kabur dengan benda yg lebih besar.

fokus pada sesuatu yang lebih besar? sila kaburkan perkara yang remeh-temeh.

apa yang lebih besar dari tanggungjawab hamba dan khalifah?
menundukkan diri hanya pada Allah...
menundukkan dunia di bawah arahan dan perintah Allah...


*ADAKAH KAU LUPA? KITA PERNAH BERJAYA MENAKLUK 2/3 DUNIA*
tidak mahukah engkau, kita bersama naikkan kembali kegemilangan itu?

oreo dalam tahi lembu

Bismillah. Salaam 'Alayk.MySpace

Hari ini saya ingin membawa anda kepada dua ayat penyata.

Saya Islam.
Saya islam.

Anda nampak apa bezanya kedua-dua ayat ini ?

Ya, anda memang teliti ! Bezanya, perkataan 'Islam' dimulai dengan huruf besar. Manakala 'islam' dimulai dengan huruf kecil.

Di dalam konsep penulisan Bahasa Melayu, perkataan Islam perlu ditulis dengan huruf besar, bukan? Jika anda tidak setuju dengan saya, mungkin anda tidak sedar selama ini bahawa markah tatabahasa anda telah ditolak 1/2 markah kerana kesilapan ini. MySpace

Anda tahu apa gunanya huruf besar di dalam satu perkataan?

Tepat sekali! Huruf besar untuk kata nama khas, manakala huruf kecil untuk kata kerja atau kata nama am.Tapi dalam konteks penggunaan perkataan islam di sini, kita anggap ia sebagai kata kerja.

Bijak sungguh pembaca blog saya !MySpace

Ini bermakna, perkataan 'Islam' hanya sekadar pada nama.Nama khas.

Anda kurang faham? Saya bawakan dua ayat penyata lain.

Saya Ayu.
Saya ayu.

Penyata pertama membawa maksud, 'Saya bernama Ayu.'

Manakala penyata kedua, bermaksud, ' saya adalah perempuan yang lemah lembut, sopan-santun, perempuan Melayu terakhir lah senang cerita! '

Sedangkan penyata yang pertama tidak membuktikan Ayu bersifat demikian, walaupun namanya Ayu. Mungkin Ayu yang dimaksudkan sikapnya suka menendang orang, 'rock', 'iron lady' dan sebagainya.Bukannya Ayu yang memang ayu sungguh, jalan lemah gemalai atau gemar memakai kain batik di dalam rumah. MySpace(tiada kaitan dgn ayu amiza atau puan rahayu kandar.hehe)

Anda sudah faham? Bagus.Jadi kita kembali kepada ayat penyata yang asal.

Islam vs islam

Jika diperhatikan di sekeliling anda, di Malaysia mungkin, perkataan 'Islam' yang banyak diaplikasikan oleh kebanyakan masyarakat. Hanya Islam di dalam kad pengenalan dan surat beranak.Bukannya islam pada 'deen', bukannya islam yang diamalkan dalam kehidupan seharian.
Bila ditanya agamanya, cepat saja menjawab "Saya orang Islam.Kan ada tulis dalam IC ni."
Tapi penampilan atau perilakunya langsung tak menggambarkan ciri-ciri seorang muslim. Mana hilang tudungnya,adab sopannya, pakaian yang macam tak cukup kain, rokok makanan rujinya, hedonism, dan segala macam lagi. Tak perlu ulas panjang-panjang.

Mungkin anda boleh merujuk buku "Asas-asas Islam" dan "Dasar-dasar Islam" tulisan Maududi, untuk mendalami tajuk ini. Maududi menjelaskan dengan panjang lebar, betapa umat Islam sekarang, hanya Islam sekadar pada nama, sahaja.

Anda rasa anda tergolong dalam golongan yang mana satu? Anda orang Islam atau orang islam?

Mungkin ada yang mempertikaikan antara,

Saya muslim vs Saya mukmin

Apa bezanya?

Orang MUKMIN selalunya kita bayangkan sebagai orang yang hebat,kaki masjid, berdakwah di sana sini, janggutnya panjang,keluarganya juga soleh-solehah belaka, berjubah bertudung labuh dan macam-macam lagi definisi yang boleh kita berikan.

Orang MUSLIM pula bagaimana? Mungkin kita anggap mereka seperti yang kebanyakan dilihat di Mid Valley,Times Square, yang biasa-biasa sahaja pakaiannya, dengan T-shirt lengan pendek dan tudung selempang di bahu.Atau dalam kata nama lain, muslim tipikal.

Ada bezakah muslim dan mukmin?

Hakikatnya, orang islam adalah orang yang beriman. Once you are a muslim, then you are a mukmin.Or you HAVE to be a mukmin.Tiada istilah islam separuh-separuh. Islam yang hanya pada pakaian, tetapi dari segi mu'amalat, dia tidak menjaga riba'. Tiada muslim yang hanya menjaga pergaulan, tidak ber'couple', tetapi memaki jiran tetangganya.Tiada islam yang hanya tertulis di dalam kad pengenalan, tetapi berambut merah, ataupun kaki rasuah.

Islam yang tidak kaaffah.Islam yang bercampur-aduk dengan kebatilan. Tidak wujud sama sekali konsep islam sebegini.


يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱدۡخُلُواْ فِى ٱلسِّلۡمِ ڪَآفَّةً۬ وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَٲتِ ٱلشَّيۡطَـٰنِ‌ۚ
إِنَّهُ ۥ لَڪُمۡ عَدُوٌّ۬ مُّبِينٌ۬

208: Wahai orang-orang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan, dan jangan kamu ikuti langkah-langkah syaitan.Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu.


(Surah AlBaqarah)
Dan di dalam hadith ke 6 daripada hadith 40 Imam Nawawi juga ada menyebut tentang perkara ini.

Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya.


Dunia ini hanya ada Islam dan Jahiliyah. Selain daripada Islam, adalah Jahiliyah. Dan selain daripada Jahiliah adalah Islam.Tiada di antara keduanya.
Hidup ini hanya ada antara hitam, atau putih. Tiada warna kelabu.
Namun, kebanyakan kita suka mengambil jalan tengah. Tidak mahu terlalu alim. Dan tidak juga mahu menjadi terlalu jahil.Mahu yang sedang-sedang saja.Low profile katanya.


فَأَلۡهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقۡوَٮٰهَا (٨) قَدۡ أَفۡلَحَ مَن زَكَّٮٰهَا (٩) وَقَدۡ خَابَ مَن دَسَّٮٰهَا 

8. Maka Dia mengilhamkan kepada dia (manusia)(jalan) kejahatan dan ketaqwaan.
9.Sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu).
10.Dan sungguh rugi orang yang mengotorinya.

(Surah AsySyams)


Jika begitu, kita boleh andaikan golongan pertengahan tersebut dengan perumpaan ini.

Ibarat biskut oreo dalam tahi lembu. MySpace (erk..)

Apa hukum memakan biskut oreo? Halal, bukan?
Tahi lembu pula kita kategorikan sebagai najis, yang tidak akan sama sekali dimakan oleh manusia yang berfikiran waras.

Jadi, jika biskut oreo yang telah diletakkan di dalam tahi lembu pula bagaimana? Sanggupkah anda makan biskut oreo tersebut?

Itulah perumpamaan apabila perkara haq dicampur-aduk dengan kebatilan.

Saya bawa anda kepada perumpamaan yang lebih jelas dan bersifat realistik.

Konsert Amal

Percampuran lelaki dan wanita berlaku. Seawal jam 2 petang lagi peminat sudah sedia menunggu, padahal konsert tersebut bermula selepas Isya'. Asar entah ke mana, waktu Maghrib yang singkat, apatah lagi.Artis-artis mungkin solat, tetapi bagaimana dengan pengunjung yang ribuan orang itu?
Konsertnya bersifat amal jariah. 'World Peace' mungkin, atau 'Free Gaza' atau sebagainya.
Tetapi kewajipan yang utama diabaikan.Hak dan kebatilan bercampur menjadi kelabu.

Sama seperti oreo di dalam tahi lembu, bukan?

Anda mahu contoh lagi? Tiada masalah ! MySpace

Cinta Ana-Anti

Myspace Icons


Beria-ia sungguh golongan yang 'konon-kononnya' mahu dianggap islamik ini, siap ber'ana-anti', tapi, ber'couple'.

"Ana sayangkan anti kerana Allah Taala.Hubungan kita ni suci. Kita tak buat maksiat pun. Lagi dapat pahala adalah. Ana call anti pagi-pagi untuk kejut qiyamullail, anti hantar mesej-mesej tazkirah kpd ana.Ana yakin hubungan kita diredhai Allah"
MySpace
Sayalah orang pertama yang akan muntah hijau dengan 'statement' di atas.yuckss.

Luarannya mungkin golongan ini (segelintir sahaja) kelihatan sungguh islamik, berdakwah sana-sini,cakap tentang islam berapi-api, serbannya masyaAllah, 7 lilitan ! Tudungnya labuh ke lutut,tetapi tidak menjaga batasan pergaulan yang dituntut Islam. Dari sudut tersebut, maqam orang sebegini terus jatuh merudum pada pandangan saya.Kerana, islamnya tidak kaffah, tidak sempurna, tidak menyeluruh.

Jadi,apa perlu kita lakukan?

Dalam pada kita hendak mencapai tahap Islam 'kaffah' tersebut, kita perlu TAHU apakah yang dikatakan dengan Islam dan Jahiliyyah itu sendiri. Tahu, bukan bermakna kita perlu buat perkara jahiliyyah tersebut.Tahu, supaya kita dapat membezakan dengan jelas, antara ISLAM dan JAHILIYYAH. Dan tiada yang wujud di antara keduanya.

Segalanya menuntut kepada keperluan ILMU.
Ilmu, yang bukan hanya boleh didapati dengan sekadar mendengar ceramah, atau menjadi pembaca setia laman 'iluvislam' atau 'saifulislam.com', ataupun tazkirah daripada email dan sms yang di'forward' kepada kita.Itu semua tidak mencukupi.

Sebaliknya, ilmu yang saya maksudkan ini lebih membawa kepada pengamalan, penghayatan, dan mutaba'ah (check up/ follow up) yang semestinya ada.Bukan sekadar membaca buku nafsi-nafsi, ya, ia mungkin membantu tetapi tidak efektif.

Mu'adz bin Jabal pernah berkata:
"IJLIS BINA NUKMIN SA'AH."

Mari duduk bersama-sama kami, kita beriman sejenak.

Inilah yang kita perlukan. Ilmu tersebut boleh kita perolehi dengan kita duduk bersama-sama,beriman sejenak, bermuhasabah dan mengingati Allah dengan kita berhalaqah, berusrah, berBulatan, ber'Smart Circle' atau apa-apa sajalah gelarannya.Kerana apa? Kerana iman kita bukan seperti iman para nabi yang mendatar atau semakin menaik hari ke hari. Graf iman kita, manusia biasa ada naik turunnya. Jadi perlunya sistem tarbiyyah sebegini, supaya bilamana graf iman kita hampir mencecah angka 'kosong', ada pencetus/stimulus yang mengecas semula iman kita, dan kembali mencanak naik semula.

Sistem yang sewajarnya berterusan sepanjang hayat kita.

Saya lihat perkara ini sangat penting.

Anda pula bagaimana? MySpace


Jul 9, 2009

he is not deserve for the second place u know???

bismillahirrahmanirrahim


1- Dia(Muhammad) berwajah masam dan berpaling
2- Kerana seorang buta telah datang kepadanya(Abdullah bin Ummi Makhtum)
3- dan tahukah engkau(Muhammad) barangkali dia ingin menyucikan dirinya
4- atau dia ingin mendapatkan pengajaran,yang memberi manfaat kepada dirinya?



5- adapun orang yang merasa dirinya serba cukup(pembesar-pembesar Quraisy)
6- maka engkau(Muhammad) memberi perhatian kepadanya
7- padahal tidak ada cela atasmu kalau dia tidak menyucikan dirinya(beriman)


8- Dan adapun orang yang datang kepadamu dengan bersegera(untuk mendapatkan pengajaran)
9- sedang dia takut (kepada Allah)
10- engkau (Muhammad) malah mengabaikannya
11- Sekali-kali jangan begitu!sungguh ajaran-ajaran Allah itu suatu peringatan
12- maka barangsiapa menghendaki,tentulah dia akan memerhatikannya
13- di dalam kitab-kitab yang dimuliakan Allah
14- yang ditinggikan dan disucikan
15- di tangan para utusan malaikat
16- yang mulia lagi berbakti


-surah 'abasa ayat 1-16-



Pada hari yang telah dipilih oleh Allah SWT,baginda SAW sedang asyik menunaikan tanggungjawab yang tergalas di bahu,dakwah.Dakwah baginda pada hari itu bukan untuk calang-calang orang.Tahu siapa?kepada pembesar-pembesar Quraisy.Ulang,pembesar-pembesar Quraisy.


Yang mana kalau mereka ini berjaya diislamkan,maka insyaAllah,semua penduduk Mekah ketika itu akan memeluk islam memandangkan mereka sangat berpengaruh.Baginda SAW bersungguh-sungguh mengajar dan mengajak mereka menyembah Allah.

namun tiba-tiba, ada suara menjengah :,

"ya Rasulullah,apa lagi ayat-ayat yang Allah berikan padamu,ceritalah padaku..ceritalah padaku..ceritalah padaku..." ujarnya bersungguh-sungguh.

Syarah Rasulullah yang sedang rancak terhenti seketika,berpaling dan melihat seorang buta sedang menunggu.Baginda segera berpaling dan wajah baginda kelihatan sedikit masam.

bismillahirrahmanirrahim
surah abasa

************************************************************************************

tadabbur surah
satu

kenapa Rasulullah?kenapa Allah pilih Rasulullah untuk ditegur dalam surah ni?Rasulullah kan manusia paling sempurna,kenapa Allah pilih baginda untuk ditegur.Allah nak malukan baginda ke?Maha Suci Allah dari segala sifat yang tercela dan Maha Pengasih.


Ok kita buat analogi. Seorang pelakon filem tu,dia nak pastikan filem dia nanti,mesti meletup!mesti box office lah.apa faktor-faktor yang dia kena amik kira?salah satu faktor mestilah pelakonnya.amik erra fazira ke..fasha sandha ke..jehan miskin ke...macam tu juga kesnya di sini,Allah nak semua manusia tengok betul-betul 'part' ni,kesah ni.jadi Allah amik pelakon paaaaling popular iaitu Rasulullah SAW.Manusia yang dikenali semua orang.Sebab cerita yang nak disampaikan ni cerita penting,mesti 'meletup' supaya semua manusia akan ambil perhatian yang serius.Bukan cerita remeh-temeh.


dua

Kita tidak boleh menilai manusia dengan neraca bumi.apa ya neraca bumi?

kekayaan? yes..


pangkat....lagi2?


harta..ok2..dah2..dll















tapi kita kene ukur dengan neraca ilahi.Memanglah pembesar-pembesar Quraisy tu penting,tapi Allah suruh utamakan Abdullah binUmmi Makhtum yang buta dan miskin dulu.kenapa?

sebab dia lagi nakkan islam berbanding pembesar-pembesar Quraisy tu.Mereka tu belum tentu lagi nak ke tak nak sebenarnya.Sedangkan Abdullah bin Ummi Makhtum ni,susah payah datang cari Nabi sebab nakkan islam tu.Betul-betul nak.so he is not deserve for the second place.


tiga


Cuba kita tengok peribadi Rasulullah SAW.masyaAllah3.Semua orang tahu wahyu ni diturunkan oleh Allah kepada rasulullah untuk disampaikan.kalau Rasulullah simpan sorang-sorang,maka wahyu-wahyu ni,tak akan orang tahu pun.


Surah ni menceritakan pasal teguran Allah kepada rasulullah.Secara general,bila kena tegur ni,mestilah malu kan...boleh je kalau Rasulullah taknak bagitahu surah Abasa ni pada semua orang kan sebab nak tutup malu.Tapi,Rasulullah tak ego,Rasulullah bagitahu juga,sampaikan juga sebab ia adalah perintah Allah dan membawa kebaikan pada umat manusia.Sanggup mengorbankan kepentingan diri untuk kepentingan umat.Sungguh,pada Rasulullah itu terdapat akhlak yang sangat cantik.


empat

Cara teguran Allah pada Rasulullah pun sangat lembut.Allah kata..

"Dia berwajah masam dan berpaling"

Allah macam mencirikan dulu sikap tu.Bukan sound straight forward sampai orang yang ditegur terasa marah dengan teguran tu.contohnya macam mak kita kan,mak tegur..
"ada orang tu.....dia makan nasik....tapi tak basuh pinggan.............."

berbanding dengan

"heh!ko ni makan,tak reti basuh pinggan?"









memang berbeza la kan dua cara teguran tu.Allah nak ajar kita,tegur dengan cara lemah lembut.Apatah lagi dalam dakwah ni,dakwah kena ada skillnya.

dalam surah Abasa ni banyak pengajaran,banyak fiqh dakwahnya.How to do da'wa.Lebih-lebih lagi kita orang islam yang secara automaticnya daie.Tanggungjawab tu tetap tergalas di bahu kita,sama ada kita buat atau tak,ia tetap tergalas di situ dan tetap akan dipersoalkan kelak.Moga Allah tunjukkan pada kita jalan yang terbaik untuk bekerja di jalanNya.

Selamat bekerja semua orang!Moga kita sama-sama dihimpunkan sebagai orang-orang yang beramal kelak insyaAllah.





_renung2kan!dan selamat beramal!_