Jul 15, 2009

ish..susahnya nk hilangkan kotoran ni!!!





Assalamualaikum sume..

Hurm, semalam sy basuh beg galas yang biasa sy bawa ke universiti.

Sebab ape sy basuh beg sy ? mesti sebab kotor kan?

Ye! Tepat sekali..

Haa..sy pon sediakan lah brg2 yg diperlukan untuk bersihkan beg sy ni.

Saya amik sabun,amik berus,baldi n air.saya jiruskan air kat beg.saya letak sabun.setelah itu,saya berus beg tu dgn sungguh2.saya sental lagi.lagi dan lagi.ish,susah sungguh nk hilangkan kotoran degil ni!!saya tambahkan lagi sabun.saya sental lagi.letih tangan kanan,saya sental lagi ngan tgn kiri..bersungguhkan saya?!

Hehe...akhirnya...lihat..bercahaya gitu..


sekadar gambar hiasan.ini bkn beg sy.beg sy sdg dijemur : )



sebab ape sy basuh beg saya ni?

Sbb sy nk beg saya bersih.

Nk beg saya nmpak cantik.sedaaaap mata memandang.

Tibe2...saya terfikir..ya Allah..!!!

Betapa bersungguhnya saya nk bersihkan beg tu!

Bersungguh nk hilangkan kotoran degil yg melekat kat beg tu.


Macam mana dgn kotoran degil yg ade kat hati ni?

Adakah saya bersungguh mcm tu? Ya Allah..terima kasih krn menegur sy dgn teguran ini.!

Sudah pasti kotoran degil pada hati x mudah nk dihilangkan bukan?

Sudah pasti sekali sental tak mungkin dapat menghilangkan kotoran tu kn.

Kotoran yang melekat pada beg pon memerlukan sentalan yg berkali2,inikn pula kotoran pada hati.kotoran pada beg kita nmpak. kotoran pada hati?

X nampakkan? kotoran yg kita nmpak blhla kita sental smpai bersih dan stop lh bila dh bersih.tp,kotoran kat hati,yg kita x nmpak.dah bersih ke blom hati ni? cam mane?

Hurm...kita kena bersihkan secara berterusan la kan..kene betul2 mujahadah ni !!!



Bhn2 untuk hilangkan kotoran pada hati juga x se simple brg2 yg kita gune untuk hilangkan kotoran pada beg kan?kalau brg2 nk bersihkan kotoran kita gune sabun,berus,dan air, cam mane plak ngan hati ?

Adakah dgn menjirus air,letak sikit sabun,dapat hilangkan kotoran pada hati?

Owh..tidak sama sekali!!!anda mempunyai pandangan yang sama dgn saya bkn?

Bagus..

so,mcm mana kita nk bersihkan,nk hilangkan kotoran yg ade pada hati ya?

Hurm..ia bukan mudah..tp x mustahil kan..

sblm kita nk hilangkan kotoran tu..kita kena kenal pasti dulu dri mane dtgnya kotoran yg melekat dkt hati kita.kotoran tu biasanya terhasil apabila kita tunduk pada hawa nafsu kita.lalai dgn hiburan.senang ckp, melakukan apa yg Allah larang n tinggalkan ape yg Allah suruh..

rasulullah bersabda:

" fitnah ( cubaan) akan dibentangkan kpd manusia spt tikar.satu demi satu.mana2 hati yang dipengaruhinya tercatitlah di hati itu satu titik hitam. mana2 hati yang mengingkarinya tercatitlah pada hati itu satu titik putih,hinggalah hati itu menjadi salah satu dari 2 jenis hati.sama ada putih spt batu putih yang tidak dicacatkan oleh sebarang fitnah atau menjadi hati yang hitam pekat, tidak mengenal maaruf dan mengingkari sbrg kemungkaran. "

(hadith riwayat Muslim drpd Hudhaifah Ibn Yaman)


kita kena tinggalkan ape yg Allah larang,buat ape yang Allah suruh.jgn tunduk pada syaitan yang sentiasa mengintai kita dlm urat2 diri kita.Tingkatkan amal padaNya.

ckp senang,bila nk buat susah skit kan?

X pe..kita usaha..Allah sentiasa bersama dgn org2 yang berusaha memperbaiki amalannya.


Firman Allah :


”sesungguhnya Allah beserta dengan orang-orang yang bertakwa dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.”

(an-Nahl: 128)


Selain tu,ade lagi x care nk bersihkan hati?nk sucikan hati?

Saya nk kongsi satu nasyid.tajuknya tombo hati..by opick.

Tombo hati = ubat hati..


Liriknya:

Ubat hati ada lima perkaranya
Yang pertama baca Quran dan maknanya
Yang kedua sholat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat perbanyaklah berpuasa
Yang kelima dzikir malam perpanjanglah


video


Silalah tgk, dgr serta hayati liriknya ya.mula2 tu bhs jawa kot kalau sy x silap.pastu ade dia nyanyi dlm bhs melayu



~selamat menyucikan hati n selamat bermujahadah semua!!!~



p/s : Semoga yang menulis ini juga turut terus mujahadah. doakan : )


Categories:

1 comments:

gawwafah said...

hurm...
sgt insaf..
mencari kekuatan...