Jul 12, 2009

jom pilih!



bismillahirrahmanirrahim...

soifi ( summer) adalah satu fatrah yang di nanti-nantikan oleh kami ( pelajar2 mesir ) khususnya. Ini kerana,pada waktu ini bermulalah cuti summer kami selama lebih kurang 3 bulan. sudah pasti ramai di klgn kami x melepaskan peluang untuk pulang ke Malaysia setelah lbh kurang setahun berpisah dengan keluarga tercinta...namun,ada juga di klgn kami yg memilih untuk tinggal di mesir spjg musim soifi ini untuk mengutip permata2 berharga yang ade di bumi anbiya' ini.

keberadaan saya di malaysia pada cuti kali ini sekali lagi memberikan saya kesempatan untuk melihat realiti keadaan remaja2 di malaysia.remaja2 yang pada suatu masa nnti akn mnjadi pemimpin umat.sedih.begitu banyak berita2 yang tidak enak dipaparkan di media massa.di media elektronik pula khususnya,begitu banyak hiburan dihidangkan kepada masyarakat.

sungguh,saya merasakan bhw tempoh yg bakal sy hadapi di bumi Malaysia ini merupakan satu tempoh yang penuh dengan mehnah ( ujian). saya terkedu..mampukah saya bertahan dgn perkara2 jahiliyyah yg begitu banyak di sekeliling?

masakan tidak, jika kita lihat di stesen2 tv, begitu banyak hiburan yang melalaikan ditayangkan.masing2 berusaha untuk menyajikan rancangan2 yang menarik untuk memenuhi selera penonton..berbagai-bagai rancangan baru di tayangkan baik dari segi drama mahupun rancangan2 yg berbentuk realiti bagi mencungkil bakat2 baru untuk memeriahkan lagi bidang seni.rancangan2 realiti ini bukan shj berusaha mencari bakat2 baru dri klgn remaja ttpi juga dri klgn kanak2. apa sudah jadi?


rasulullah bersabda:

" fitnah ( cubaan) akan dibentangkan kpd manusia spt tikar.satu demi satu.mana2 hati yang dipengaruhinya tercatitlah di hati itu satu titik hitam. mana2 hati yang mengingkarinya tercatitlah pada hati itu satu titik putih,hinggalah hati itu menjadi salah satu dari 2 jenis hati.sama ada putih spt batu putih yang tidak dicacatkan oleh sebarang fitnah atau menjadi hati yang hitam pekat, tidak mengenal maaruf dan mengingkari sbrg kemungkaran. "

(hadith riwayat Muslim drpd Hudhaifah Ibn Yaman)

drpd hadith, rasulullah telah memberi isyarat kepada kita bhwa fitnah iaitu cubaan akn dihadapi oleh manusia setiap masa dan ketika.cubaan dan dugaan yang dpt kita tafsirkan pada masa kini ialah keadaan di sekeliling kita yang penuh dgn pelbagai hiburan.hiburan yang mana sesetengah dari kita beranggapan, dapat memberi kegembiraan, kepuasan hati, menenangkan jiwa dan memberi keseronokan pd diri.alangkah ruginya kita sekiranya kita masih lagi mempunyai anggapan begitu..

saya menyeru kpd diri saya sendiri dan juga pembaca2 semua...
sedarlah!
hiburan itu sebenarnya adalah satu bentuk cubaan,satu ujian untuk kita.satu ujian untuk menguji kita sama ada masih tetapkah lagi arah tuju pelayaran kita,atau adakah kita telah hanyut di bwa arus ? sekiranya kompas penunjuk arah kita masih lagi al-Quran,kalam Allah,insyaAllah,kita akan selamat dlm pelayaran kita.

dalam mengharungi ujian di dunia ciptaan yang Maha Kuasa ini,manusia terbahagi kpd 3 golongan:

  1. golongan yang dpt ditewaskan oleh hawa nafsu mereka.golongan ini tunduk pada perkara2 duniawi,dan terus kekal dlm hal-hal keduniaan.inilah golongan org2 kafir,dan org2 yang menuruti cara mereka,iaitu org2 yg melupakan Allah,lantas Allah melupakan mereka.

allah menyifatkan golongan ini di dalam kitabNya:

" maka pernahkah kamu melihat orang-orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutup atas penglihatannya.Maka siapakah yang akan memberi petunjuk setelah Allah membiarkannya sesat.Maka mengapa kamu tidak mengambil pengajaran."

(al-jaatsiyah:23)

2. golongan yang berjihad melawan dirinya,bertarung memerangi hawa nafsu.Kadangkala mereka kalah.Apabila mereka tersalah,mereka bertaubat,apabila melakukan dosa,mereka memohon keampunan drpd Allah.

firman Allah:

"dan ( juga ) orang- orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri,mereka akan ingat Allah,lalu memohon ampun terhadap dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dr allah dan mereka tidak meneruskan perbuatan keji itu sedang mereka tidak mengetahui"

(Ali-imran: 135)

3.golongan ma'sum spt para Rasul dan para Nabi


mana satu pilihan anda? golongan pertama atau kedua?
anda menentukannya..
tepuk dada tanya iman!

0 comments: