Sep 8, 2009

untuk siapa semua ini?


Sayang, mari duduk dekat-dekat. Yang dah memang dekat mari rapat-rapat. Jangan takut sayang, kak hanya nak bercerita. Cerita tentang betapa hebatnya Tuhan.

Sayang, mari pimpin tangan. Kita jalan-jalan melihat kebesaran Tuhan. Telah diciptakan haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Unta boleh dibuat tunggangan, boleh juga dijadikan makanan. Kerbau membajak sawah, tatkala raya direndang pula. Llama dan yak membawa barang di kawasan pergunungan.

Rumput-rumput yang hijau, sayur-mayur yang menyihatkan, ulam-ulaman membuka selera. buah yang beraneka jenis, ada yang bujur, ada yang berduri. Ada yang kecil, ada yang bermusim. Beraneka pilihan yang setiap satu lain rasanya.

Itu baru dua jenis makhluk yang kak ceritakan. Cuba kau dongak ke atas dan perhatikan langit yang berdiri tanpa tiang. Tiada sebarang rekahan. Membirukan dan tergantung awan-awan yang bersantun di dadanya yang megah. Tertitis air tatkala langit menangis membawa rahmat pada bumi kontang yang merekah, menyuburkan tanaman dan membasahkan bumi tandus.

Sayang, tahukah engkau, semua makhluk yang Tuhan ciptakan adalah untuk kita? Cukup berterima kasihkah kita atas segala nikmat kurniaanNya? atau kita mengucapkan syukur dengan melakukan kemungkaran di atas muka bumi ini?

Dalam sebuah hadith qudsi Allah ada berfirman-


Aku menciptakan segala sesuatu untukmu dan aku menciptakan kamu untuk-Ku.

menciptakan kamu untuk-Ku.
menciptakan kamu untuk-Ku.
menciptakan kamu untuk-Ku.

adik faham apa maksud ayat ini?

(sengatan bakal bersambung.....)

3 comments:

fathiyyah said...

sila sambung sengatan itu kak

anisahshamilah said...

akk, sambung2!!

uttoh said...

jzkk ukhti..
entry yg best..
melihat pencipta di sebalik ciptaan.
mengingatkan kembali hambaNya yg sering kali lupa..

menunggu sengatan seterusnya.
moga sengatan seterusnya turut menyengat hingga meninggalkan kesan di hati :)