Oct 19, 2009

bebelan

Bismillah.Salaam aleykum warahmatullahi wabarakatuh.

Apa khabar semua? Sihat? Mesti penat kan baru balik dari kuliah. Hari ni kan lectures dari pagi sampaaaaai petang. Banyak betul kita dah belajar kan? Naik tahun 3 perubatan ni memang sesak nafas. Sampai tak sempat nak revise segala macam subjek yang ada. Dengan Pathology yang dah nak masuk bab lima,padahal kelas baru 2minggu. Pharmacology pun boleh tahan banyaknya. Nasib baik Parasitology dan Microb baru je nak start. Huhh! Semput nak cover semua subjek! Kena baca cepat, jangan tangguh-tangguh. Exam 2 bulan lebih je lagi!

Hmmm... tapi kan...

Macam mana dengan tadarus dan tadabbur quran kita? Dah berapa banyak kita cover setiap hari?

Hari ni dah cukup baca 1 juz? atau hanya 1 maqra'? atau hanya 1 page? atau...

tak baca langsung...?

"Alah...quran mane masuk exam.macam la kita ada amik subjek quran kat unibesiti.rilek rilek la beb.baca setakat yang nak tasmik kat ustazah iffat cukup la"

note: ustazah iffat adalah guru mengaji bagi kebanyakan student melayu di sini


heh.mana boleh gitu kak. mati bila-bila.entah esok? entah lusa? entah-entah lepas saja saya habis buat post ni, nyawa saya dah diambil Tuhan.

exam kita kat akhirat nanti, laaaagi berganda-ganda dahsyat dari exam final year medical student.kalau exam atas dunia, siap boleh amik dur thani lagi. (note: dur thani adelah reseat exam). kalau tak lepas lagi pun, setakat carry subjek bawa ke tahun depan je. paling dahsyat pun ulang tahun.

ada masa nak baiki kesilapan yang lalu,kan?

tapi exam akhirat nanti?

there's no turning back!

nak lepas azab kubur satu hal. nak beratur kat padang mahsyar tunggu amalan dihisab apatah lagi.kalau baik amalan, inshaAllah selamat. kalau buruk? matahari sejengkal sahaja dari kepala. dan kita pun lemas di dalam peluh kita yang mengalir dek bahang yang amat. timbangan mizan pula? yaAllah, kalau ditakdir kan berat timbangan amalan kami, alhamdulillah.kalau tidak? na'uzubillah!

takut kan?

hmmm...agak-agaknya antara roqib dan 'atid, mana satu agaknya malaikat yang lagi banyak bekerja dan menulis tentang amalan kita,ya?

kalau lah dosa dan pahala tu bukan perkara yang ghaib, pasti kita dapat lihat dan rasakan, betapa beratnya dosa atau pahala kita. dah berapa banyak buku amalan kita diganti, penuh atau tidak. kita boleh detect, "si fulanah tu sikit je pahala dia, aku lagi banyak!" tak pun, "oh, minah tu banyak nye pahala dia! berganda-ganda dari aku!"

namun, itulah dia hikmah Allah menciptakan dosa dan pahala itu perkara yang ghaib. supaya manusia sentiasa berlumba-lumba mengejar kebaikan.fastabiqul khayraat! sebabnya kita tak tahu bagaimana nasib kita di mahkamah agung kelak. ke syurga kah kita, atau ke neraka kah kita.

jadi? tunggu apa lagi?

jom kejar pahala dan rahmat kasih sayang Allah. tadabbur ALQuran itu salah satu saja.banyak lagi yang kita kena tingkatkan.bagaimana solat sunat rawatib kita. solat tahajud kita. sedeqah kita. infaq kita. hubungan silaturrahim kita.



"Dan carilah (pahala) negeri akhirat dengan apa yang
dianugerahkan Allah kepadamu, tetapi janganlah kamu lupakan bahagianmu di dunia dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik
kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi. Sungguh Allah tidak
menyukai orang yang berbuat kerosakan."


AlQasas (28:77)


pernah dengar lagu tombo ati?

Ubat hati ada lima perkaranya
yang pertama, baca quran dan maknanya
yang kedua, solat malam dirikanlah
yang ketiga, berkumpullah dengan orang soleh
yang keempat, perbanyaklah berpuasa
yang kelima, zikir malam berpanjanglah

sama-sama ubati hati kita, ya!

4 comments:

uttoh said...

jazakillah ukhti!
bebelan yang membina :)

~ jom sama2 ubat hati!!! ~

.: Si BungaKopi : . said...

testing 123..
baca post ruqayyah ni kembali mengingatkan aku pd benda yg dah lama aku tggalkan..isk3

mama nobita said...

ermmm..?
ruqayyah mane ye?

.: Si BungaKopi : . said...

la, ni bukan blog ruqaiyah ke? nurul ruqaiyah khairuddin..huhu..sori la kalau salah parking.