Oct 3, 2009

Apa yang diajar Qabil?

in the name of Allah, The Most Gracious, Most Merciful
"Maka nafsu (qabil) mendorongnya untuk membunuh saudaranya, kemudian dia pun (benar-benar) membunuhnya, maka terjadilah dia termasuk orang yang rugi. Kemudia Allah mengutus seekor burung gagak menggali tanah untuk diperlihatkan kepadanya (Qabil) bagaimana dia seharusnya menguburkan mayat saudaranya. Qabil berkata, "Oh, celaka aku! Mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, sehingga aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini?" Maka jadilah ia termasuk orang yang menyesal."
(al-maidah : 30-31)
apa yang saya belajar dari qabil?
saya belajar bahawa manusia dan alam adalah satu entiti yang tidak dapat dipisahkan.
teori manusia adalah manusia. alam sekitar adalah alam sekitar. tiada kaitan antara ke2-2 nya adalah salah. kita adalah sebahagian dari alam sekitar. dan banyak yang boleh kita pelajari dari alam sekitar, sepertimana qabil belajar dari gagak.

nak dengar satu analogi x?
ada seekor kucing, dia sedang berjalan-jalan. tiba-tiba dia melihat ada payung tergantung di awangan. tiada tali, tiada apa-apa yang mengikat payung itu. di bawah payung itu ada makanan. kucing itu terus meluru untuk makan makanan itu tanpa menghiraukan keajaiban payung yang tergantung itu. tak ke rasa macam kucing itu SANGAT2 kurang cerdik kerna hanya melihat makanan tanpa menghiraukan satu fenomena yang pelik dan ajaib pada payung itu?

sangat rugi mereka yg tidak pernah mengagumi keagungan ciptaan Allah.

begitulah jika kita sebagai manusia. jika hanya menjalani kehidupan seharian, belajar dan bekerja, makan dan tidur tanpa mengambil tahu tentang ajaibnya ciptaan Allah di sekeliling kita.
pernahkah kita memerhatikan keagungan Allah yang tersirat disebalik keajaiban ciptaan-NYA?

0 comments: