Oct 12, 2009

taat kepada DIA

Assalamualaikum w.b.t koshari ucapkan.

Dahulu2 kan, koshari ada borak dgn seorang kawan ni. Kawan koshari tu akan sambung pelajaran ke Australia (skrg dah ada di sana dah). Dahulu rakan itu rasa risau sangat. Risau dirinya akan berubah. Risau sebab merasakan dirinya tak sesedia mana utk menghadapi dugaan yang ada di bumi asing. Katanya waktu tu, pernah sekali dia ditanya oleh seorang rakan non-muslim; kenapa awak pakai tudung?

Ya kawan-kawan, kenapa kita sebagai wanita islam kena pakai tudung? dan kenapa kita pakai tudung?

Tudung bukan isu utama di sini. Apa2 tanggungjawab sebagai seorang muslim yang telah dan sedang dan akan kita lakukan,apa-apa sahaja.Solat,Puasa, Zakat, Haji. Kenapa agaknya kita buat ya?sebab orang lain buat maka kita pun buat ke, atau memang kita buat dari hati?

Jawapannya, cukup mudah. Sebab kita sudah yakin dan sudah naik saksi bahawa Allah itu adalah satu, Tiada tuhan yang wajib disembah melainkan ALLAH. Sebab kita sudah bersyahadah bahawa Nabi Muhammad itu adalah utusan ALLAH.

Kawan-kawan pernah tak rasa berterima kasih sangat2 kepada sesiapa? Kepada ibu bapa kawan2 contohnya. Yang dah susah-payah lahirkan, besarkan kawan2. Bagi duit belanja sekolah, bayar yuran university. Sanggup tak kawan2 nak langgar arahan mereka? Mesti tak kan? Selalunya memang kita akan ikut semua arahan dan permintaan ibu bapa kita, siap lakukan apa2 sahaja lah yang bleh untuk gembirakan hati mereka. Untuk tunjuk betapa berterima kasih kita kepada mereka.

Jadi, sepatutnya kita dengan Maha Pencipta begitu juga lah. Bahkan lebih lagi. Sebab ALLAH yang menciptakan kita. Sebab ALLAH yang beri kita udara, dihirup tanpa perlu bayar sesen pun.Sebab ALLAH dah cipta kambing, lembu,unta; jadi tunggangan, jadi makanan. ALLAH cipta kucing, tak bleh makan, tapi sangat lah comel, boleh jadi peneman di kala sunyi. Sebab ALLAH yang dah cipta pelbagai jenis ikan, pelbagai jenis buah, pelbagai jenis sayuran supaya kita ada banyak choice. Boleh pilih lagi, kalau tak suka makan durian bleh makan manggis. Cuba bayangkan kalau ada buah durian je kat dunia ni?huuuu~

Jadi, takkanlah bila ALLAH wajibkan pakai tudung mengikut syariatnya, kita tak nak pakai pula?

Takkanlah kalau ALLAH suruh kita solat wajib 5 kali sehari semalam kita tak nak lakukan jugak?

Takkanlah bila ALLAH dah beri jaminan kalau kita mohon ampun kepada ALLAH atas dosa kita yang silam, ALLAH akan ampunkan; tapi kita tak pohon ampun jugak?

Koshari beri lagi contoh ya.

Dalam al-quran ALLAH wajibkan kita untuk berlaku baik kepada ibu bapa.TAk bleh cakap kasar dengan mereka. Kena patuh semua arahan mereka. Sebab ibu itulah yang telah mengandungkan, menyusukan kita. Tapi bukannya kita patuh dan kasih kepada ibu bapa hanya di atas sebab2 itu sahaja. Sebab utama kita sayang dan patuh kepada ibu bapa adalah kerana ALLAH yang SURUH. ALLAH yang PERINTAHkan.

Sebab itulah ALLAH kata kalau aje ibu bapa itu memaksa anak-anaknya mempersekutukan ALLAH, maka ALLAH kata janganlah kamu mentaatinya,dan pergaulilah ibu bapa itu di dunia dengan baik.(31:14-15).Jelas tak di sini? Tak kisah lah betapa terhutang budi pun, tapi kalau dah go against ALLAH, the answer is NO!

Sama juga kisahnya tentang Nabi Musa. Yang telah dibesarkan dan dijaga oleh Firaun dan Asiah. Ingat Nabi Musa tak terhutang budi ke. Tapi sebab Firaun tu sudah melampaui batas dan menganggap dirinya tuhan, so, ALLAH perintahkan NAbi Musa sendiri yang pernah menjadi anak angkat Firaun untuk bersemuka, berdakwah kepada Firaun.Dan akhirnya ALLAH sendiri yang menjatuhkan azabnya kepada Firaun itu.

Jadi, koshari ingin sama-sama mengajak rakan-rakan semua, marilah kita koreksi semula diri kita. Sama-sama perbaharui niat kita dalam melakukan apa jua perkara. Moga kita sentiasa jelas dalam apa jua perkara yang kita lakukan seharian. Moga semuanya lillahi ta’ala!

Mari Jadi Baik!

0 comments: