Nov 4, 2009

erat...





Pagi….
Seperti biasa saya melangkahkan kaki menuju ke universiti. Sejuk dan mendamaikan. Itulah gambaran suasana yang boleh sy katakan di sepanjang perjalanan sy. Mungkin kerana masih awal pagi,maka jalan raya belum lagi dipenuhi kereta2. Subhanallah, damainya pagi itu. Bersyukur kerana masih lagi diberi peluang untuk menghirup udara segar di kota kaherah yang terkenal dgn kesibukannya.

Saya cuba meneliti peristiwa2 yang berlaku di sekeliling saya. Meneliti dan terus mencari. Sudah saya niatkan dalam hati sebelum melangkahkan kaki keluar dari rumah untuk cuba mencari sekurang-kurangnya satu peristiwa sebagai ingatan untuk diri saya. Dalam bhs yang lebih mudah, belajar sesuatu dari peristiwa yang berlaku di sekeliling saya, agar nikmat akal yang Allah kurniakan ini dimanfaatkan dgn sebaik-baiknya.
Bukankah setiap apa yang berlaku,setiap apa yang telah Allah aturkan itu ada pengajaran disebaliknya? Dan pengajaran itu hanya dapat dilihat bagi mereka yang berakal sihat.

Berjalan dan terus berjalan. Melintasi deretan-deretan kedai yang kebanyakannya masih belum dibuka,saya mempercepatkan langkah menuju ke jalan raya. Di sebelah kanan saya ada seorang lelaki bersama anak lelakinya yang memakai uniform sekolah, juga ingin melintas jalan.Saya mengikuti langkah mereka. alhamdulillah,selamat melintas. Saya membiarkan mereka berjalan di hadapan saya memandangkan mereka seolah-olah sedang mengejar masa.


Saya lihat,begitu erat tautan tangan si ayah dan si anak. Sungguh erat. Eratnya tautan tangan itu melambangkan betapa kasihnya seorang ayah terhadap anaknya. Betapa si ayah ingin melindungi dan menjaga anaknya. Memimpin tangan si anak yang masih kecil, untuk menunjukkan jalan ke sebuah tempat untuk menuntut ilmu. Ilmu yang mana insyaAllah akan menjadi penunjuk jalan dan bekalan kepada si anak yang masih belum kenal erti hidup untuk mengharungi masa hadapan. Sungguh ..lelaki dan anak kecil itu telah mengingatkan saya ttg kasih sayang seorang lelaki bernama ayah.

Saya meneruskan langkah merentasi sungai nil. Dari jauh,saya masih lagi dapat melihat kelibat lelaki td memimpin tangan anaknya di celahan orang-orang arab lain. Teringat pula saya satu iklan (mgkin ramai yg tahu iklan ni).Iklan berkisar ttg si ayah yang meminta anaknya melakukan kerja rumah. dan si anak melakukan kerja rumah itu dlm keadaan terpaksa dan menunjukkan tanda protes dgn menghantar surat untuk meminta upah bg si anak setelah melakukan kerja2 tersebut. Dan ayah dgn penuh hikmah menulis satu surat untuk anaknya. Nak tahu apa yang ayah tulis,sila tgk video ini. :)









Menarik kan..
Iklan ni betul2 menyedarkn saya. Saya dulu spt anak kecil itu juga.(tp sy x tulis surat kat ayah :) ) Bila diminta tlg untuk buat kerja rumah pasti ada saja caranya untuk mengelak. Tak pun mimik muka yang tak sepatutnya akan terpancar di wajah. Tak baik kan macam tu. Ha,bila dah sedar ni,jom berubah! dan dalam setiap apa yang kita lakukan,kita mesti ikhlas kan? mari, kita sama2 ikhlaskan niat dalam apa jua yang kita lakukan dan hargailah ibu bapa kita.


selain tu,iklan ini juga telah 'mengetuk' kotak pemikiran saya.'ketukan' yang saya kira sangat berguna,mengingatkan saya ttg satu perkara yang amat besar. satu perkara,yang mana saya,sebagai seorang hamba sering lupa. erti syukur.

melihat si anak menulis surat seakan bil di dlm iklan itu,menyebabkan saya terfikir ttg bagaimana harus saya,berhadapan dgn Pencipta,yang mencipta segala-galanya.sekiranya Dia menyenaraikan list nikmat2 yang telah dikurniakan kpd sy.tentu panjang bil tu kn.cuba kita bandingkan bil elektrik atau bil air yang perlu dibayar setiap bulan.sekiranya kita tidak melunaskan pembayaran bil,sudah pasti bekalan elektrik atau air akan dipotong kan.semua setuju kan dgn statement saya ni?


ha,jom kita lihat..Allah bekalkan kita dengan pelbagai nikmat.sbg cth,oksigen.sekiranya Allah menetapkan setiap oksigen yang kita gunakan untuk bernafas dgn byaran LE 1 dgn setiap nafas,mampukah kita untuk membayarnya?sudah tentu tidakkan.sekaya mana pun individu itu,saya pasti,dia tidak mampu melunaskan byrn itu. ttp,adakah dgn tidak melunaskan pembayaran,Allah akan memotong bekalan oksigen?


tidakkan..


lihatlah...betapa kasihnya Allah terhadap hambaNya.walaupun hambaNya masih terumbang-ambing dalam arus duniawi,namun,nikmat tetap diberi.tetapi,mahukah kita menjadi golongan penerima nikmat yang tidak tahu bersyukur?


oleh itu,saya mengajak diri saya sendiri dan kawan2 semua untuk sama2 kita menjadi hamba yang taat kpdNya.menjadi hamba yang melaksanakan perintah Allah,dan meninggalkan laranganNya,sebagai satu manifestasi tanda syukur kita di ats kurniaanNya.





Mari jadi hamba dan anak yang baik!

1 comments:

Motivasi Kerja said...

Assalamualaikum. Menikmati suasana pagi yang hening memang mudah menyentuh emosi. Iklan Petronas ni memang sangat menginsafkan. Terlalu banyak pengorbanan ibu bapa pada anak-anak namun anak-anak tidak dapat menghayatinya sehingga meminta yang bukan-bukan.