Dec 6, 2009

Pathogen

Salam alaykum semua!
Apa khabar iman kita? Harapnya iman kita itu sentiasa disirami ,dibajai supaya ianya subur-subur sahaja,tidak layu, dan tidak mati.

Oh ye, team MJB mengucapkan Selamat Hari Raya Eiduladha kepada semua! Minta maaf lah,lmbt sungguh wishnya. Semoga semua pengorbanan kita diterima oleh ALLAH s.w.t. Tak kisahlah kambing ke, lembu ke, masa,tenaga,wang dan lain2.Asalkan semuanya diniatkan kerana ALLAH,iA ganjaran yg besar akan menanti kita.

Koshari skrg sdg giat menelaah subject Microbiology and Immunology. Nanti ada exam. Exam atas dunia memg kita tahu tarikhnya. Tapi exam di akhirat? Macam mana pula agaknya persediaan kita ya?? mmmm....

Oh ye, sbnrnya nak bercakap tntg immunology.
Koshari pasti ramai aje yg maklum apa maksud immunology kan.

Pertahanan. Defence. Kalau dalam medicine, maksudnya ialah mechanisms yang dilakukan oleh badan untuk menentang mana-mana bendasing (pathogen) yang cuba untuk masuk ke dalam badan.Mechanismnya banyakkk (tu sampai pening2 nak hafal tu.huuu). Ada yang innate (sejak lahir lagi memg defence ni dah ada dalam badan).Tapi innate immunity ni tak terer sangat, sebab tak semua pathogens dia bleh buang so, ada satu lagi jenis immunity. Iaitu acquired immunity. Acquired immunity ni terhasil bila mana-mana sel dalam badan kita dah dijangkiti pathogen. Akan ada tindak balas yang berlaku, smpi akhirnya pathogen tersebut dapat dihapus dan dibunuh.Acquired immunity ini juga akan menghasilkan sel-sel memory, supaya kalau2 pathogen yang sama menyerang badan sekali lagi di masa hadapan, tindak balas yang lebih pantas akan dilakukan.

Perasan tak?

'Bendasing' akan sentiasa cuba masuk ke dalam hati kita, sama seperti pathogen (virus, bacteria,parasite) yang cuba untuk invade badan kita. 'Bendasing2' ni akan memusnahkan hati kita, sama seperti Human Immunodeficiency Virus (HIV) yang merosakkan sistem pertahanan pesakit2 AIDS. Perlu untuk koshari ingatkan disini, bahawa pesakit AIDS bukanlah akan tiba2 aje mati, bahkan 7 ke 10 tahun selepas jangkitan adalah sebenarnya fasa tanpa symptoms (asymptomatics). Begitu juga dengan hati kita, bukannya akan tiba2 mati,tapi sebenarnya keimanan dalam hati itu akan terHAKIS.terhakis, sedikit demi sedikit.Bukannya sekaligus ranap.

Bila symptomnya adalah HAKISAN,maka ramai antara kita tak sedar.Rasa macam iman dalam hati ni kuat aje lagi, tak yah nak risau2 etc. Leka, dan terus leka.Rasa macam rilex aje tengok MVs kat youtube yg sebenarnya tak solehah. Rasa macam rilex je nak bgtahu kat org lain perkara tak solehah apa yg kita dah lakukan....

IMAN= IMMUNITY

Iman adalah immunity (defence) kepada hati kita.
Hati kita pula adalah raja kepada anggota badan kita yang lain.
Raja kepada mata.Raja kepada tangan.Raja kepada mulut. Raja kepada telinga.
Bahkan Raja kepada otak kita.
Kita kan dah selalu baca and nyanyi lagu Hadith 6 tu, of course lah sudah sangat beriman dgn hadith tersebut bukan?

Jadinya, bila kita sudah agree bhw iman adalah immunity kepada hati kita,sangat2 pentinglah utk kita memastikan bhw immunity hati kita itu sentiasa dalam keadaan yg baik, yg teguh, yg tidak terhakis walau sedikit pun. Kalaulah kita makan antibiotik berkotak2 untuk pastikan immune system kita sentiasa hebat utk lawan bacteria, apatah lagi hati kita kan? Iman juga perlu dipastikan sentiasa berada pada level yg terbaik.

Immunity ada yang innate,ada yg acquired.Iman juga innate,yang sudah ada dalam diri masing2.Tapi perlu utk kita ingat bhw innate shj tidak cukup utk lawan pathogen. Sebab tu ada ujian2 yang ALLAH kurniakan.Ujian2 yang ALLAH kurniakan adalah untuk tingkatkan iman, tingkatkan immunity kita. Ibarat acquired immunity yang diaktifkan oleh pathogen2 yang hebat, begitulah juga iman kita, akan diaktifkan dan dipertingkatkan lagi dengan ujian2 yang allah kurniakan kepada kita.

Memory Cells memainkan peranan yang sangat penting utk memperkasa immunity badan.
Lantas, peringatan-peringatan dari org lain juga adalah sangat penting utk memperkasa iman kita. Duduk sorang2 memang bukan BUKAN satu solution.

Bila duduk sorang2 bukan satu solution, kita akan duduk ramai2.
Tapi bila duduk ramai2, pastikan kita cari tempat yang baik,tempat yang boleh membantu kita.
Macam kita nak elakkan diri dari dijangkiti parasitic diseases lah.Kita takkan pergi minum air or mandi kat Sungai Nil, nanti terkena billharziasis. Kita akan cukup berjaga-jaga bila goreng ikan talapia,akan goreng laaama-lama supaya tak dijangkiti heterophyiasis. Cuba elakkan diri dari perkara2 yg akan melemahkan immunity hati; iman kita. Sebab kita perlu ingat bahawa syaitan tu adalah saaangat expert. dah berjuta2 tahun dia lakukan kerja yg sama, hari2. Jadi, berhati2 lah kalau anda terfikir utk 'mencabar' keimanan diri sendiri.

Akhir sekali, sentiasa lah berdoa kepada ALLAH agar hati kita sentiasa ditetapkan dalam IMAN.
Allah kan pemegang hati2 kita. kan? kan? Rugilah kita andai kata kita yg dah bergelar islam dan dikatakan berIman ini tidak berusaha sehabis baik utk betul2 menjaganya. Kalau iman kita merajuk n lari sebab kita tak nak jaga dia, siapa yg rugi agak2nya ya?
Fikir-fikirkan.....

salam.

3 comments:

huda said...

well done miss koshari :)

uttoh said...

subhanallah.
membaca medic dgn hati.
post yg sangat menarik!
jzkk ukhti atas peringatan.

suka part ni,kena dgn keadaan diri la ni..hehe
"Ujian2 yang ALLAH kurniakan adalah untuk tingkatkan iman, tingkatkan immunity kita. Ibarat acquired immunity yang diaktifkan oleh pathogen2 yang hebat, begitulah juga iman kita, akan diaktifkan dan dipertingkatkan lagi dengan ujian2 yang allah kurniakan kepada kita."

jambu batu said...

huhu~
syabas kpd miss k!
>.<
jzklh atas peringtn yg membasahkn hati!

jgn saje2 test iman kite kan?
coz syaitan is a very profesional pathogen yg sll cube nk invade.